Τις μέρες που ζούμε μαζί με το κρατικίστικο μοντέλο διακυβέρνησης, οικονομίας και ανάπτυξης συρρικνώνεται και ο κλάδος της δημόσιας υγείας. Όποιος παρακολουθεί την αρθρογραφία εγχώρια και μη, έχει διαβάσει και το μνημόνιο υποψιάζεται πως θα συμβούν πράγματα και θαύματα. Όσο αφορά την υγεία να σημειωθεί πως μέχρι στιγμής αυτός που συρρικνώνεται είναι ο ιδιωτικός τομέας και ταυτόχρονα αυξάνεται η προσέλευση του κόσμου στον δημόσιο.
Για πόσο όμως αλήθεια? Νοσοκομεία θα κλείσουν, υπηρεσίες θα πωληθούν σε τρίτους, τα ασφαλιστικά ταμεία θα περιοριστούν και άλλο. Μαζί τους και όσα θα καλύπτουν στην ιατροφαρμακευτική περίθαλψη. Ο κόσμος βέβαια δεν θα σταματήσει να χρειάζεται τις υπηρεσίες υγείας, πολύ περισσότερο τώρα που το βιοτικό επίπεδο πέφτει και οι συνθήκες διαβίωσης δυσκολεύουν.
Παράλληλα, επενδύσεις στην υγεία γίνονται ακόμα και τώρα. Ευκαιρίες σε νέους τομείς ανάπτυξης υπάρχουν, πχ. γενόσημα. Ο κλάδος του Ιατρικού τουρισμού παραμένει αναξιοποίητος παρ' όλη τη συνεχή μείωση του εγχώριου κόστους. Εξακολουθούμε να είμαστε από τους πρώτους λαούς σεπληρότητα και αναλογία γιατρών, δυναμικό που θα παραμείνει ακόμα και να μειωθούν οι εισακτέοι, να κλείσουν και αρκετά νοσοκομεία. Η εγχώρια βιομηχανία φαρμάκων, μηχανημάτων, αναλωσίμων θα παραμείνει στο παιχνίδι της αγοράς όσα γραφεία πολυεθνικών και να αποχωρήσουν από τη χώρα. Η ηλεκτρονική υγεία, ένας αρκετά αναξιοποίητος τομέας στην υγεία μέχρι τώρα, θα "υποστεί" (σε πείσμα αρκετών συμφερόντων) υλοποιήσεις και χρηματοδοτήσεις λόγω μνημονίου 2.
Όλοι οι παραπάνω θα πρέπει να βγουν ή να μείνουν στην αγορά και να έχουν ένα ανταγωνιστικότερο προϊόν από τους υπολοίπους. Οι όροι χρηματοδότησης θα αλλάξουν μαζί τους πιθανώς και αρκετά επιχειρηματικά πλάνα. Οι αυθεντίες θα πέσουν. Η επικοινωνία, η προσέγγιση, η παρακολούθηση του πελάτη και του ασθενή θα μπουν περισσότερο στο προσκήνιο (στο stage 1 βάλτε ολίγον έως πολύ απόsocial media). Θα ζητηθούν νέες λύσεις, πιο οικονομικές, πιο αποδοτικές, περισσότερο ελέγξιμες.
Ταυτόχρονα οι πελάτες και οι ασθενείς θα αναγκαστούν να αλλάξουν και οι ίδιοι. Η αναλογία κόστους/απόδοση θα μπει ίσως περισσότερο από ποτέ στην τελική επιλογή. Ο πελάτης και ο ασθενής θα είναι πιο υποψιασμένος και πιθανώς και πιο ενημερωμένος (τα μέσα άλλωστε υπάρχουν). Θα τον κερδίσει αυτός που θα του υποσχεθεί την καλύτερη θεραπεία/υπηρεσία, αυτός που θα του δώσει τη καλύτερη τιμή ή αυτός που θα τον προσεγγίσει και θα του προσφέρει την καλύτερη υποστήριξη?
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου